• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++
Jesteś tutaj:Start / Historia szkoły

Historia szkoły

Naukę w Szkole Podstawowej nr 2 w Sycowie rozpoczęto 7 stycznia 1960r. Kierownikiem szkoły został wówczas pan Józef Ermel. Obecnie dyrektorem szkoły jest pani mgr Edyta Ptak. 22 maja 2010 roku obchodziliśmy Jubileusz Pięćdziesięciolecia, natomiast 18 kwietnia 2020 roku będziemy świętować sześćdziesięciolecie. Kilkudziesięcioletnie doświadczenie pomaga nam w kształtowaniu młodego pokolenia. Staramy się dorównać naszym poprzednikom i sprostać oczekiwaniom społeczności lokalnej. Rozwijanie i wspieranie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów staje się istotnym elementem w procesie nauczania. W szczególny sposób zwracamy dziś uwagę na kluczowe kompetencje niezbędne do życia w XXI wieku oraz egzemplifikację zasady równości szans edukacyjnych.

Nasza placówka zawsze dbała o harmonijny rozwój uczniów, a tworząc fundament wykształcenia, wprowadzała ich w świat wiedzy. Idea, która towarzyszy nam od wielu lat, w myśl której każde dziecko jest uzdolnione, a nauczyciel ma te uzdolnienia odkryć i rozwijać. Możemy śmiało powiedzieć, że odkrywanie i rozwijanie uzdolnień jest misją, którą chcemy spełnić. Staramy się zauważać potrzeby uczniów i nauczycieli. Zwracamy też uwagę na oczekiwania społeczności lokalnej i ogólne tendencje rozwojowe. Nadrzędnym celem edukacyjnym pozostaje dla nas kształtowanie postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Zadaniem naszej szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.

Proces wychowania rozpoczyna się zawsze od postawienia sobie kluczowego pytania: Kogo chcemy wychować? Staje się ono szczególnie ważne w sytuacji, gdy wychowanie traktujemy jako wspieranie wychowanka w rozwoju, ponieważ udzielane uczniowi wsparcie powinno dotyczyć tylko tego, co prowadzi do osiągnięcia zamierzonych celów. Pierwszym krokiem na drodze do opracowania profilu absolwenta było zapoznanie się z podstawami prawnymi regulującymi istotę działań wychowawczych i zobowiązania wychowawców wobec wychowanków. Drugim krokiem była diagnoza oczekiwań rodziców. Zadaniem szkoły jest bowiem współpraca i wspieranie rodziców w realizowaniu ich koncepcji wychowania. Rodzina jest naturalnym środowiskiem wychowawczym, w którym dziecko przychodzi na świat i wzrasta; to w niej kształtują się fundamenty funkcjonowania młodego człowieka; to rodzice biorą odpowiedzialność za jego wychowanie w dłuższej perspektywie czasowej niż okres oddziaływań szkolnych. Poznaliśmy oczekiwania rodzicielskie związane z trzema wymiarami wychowania: kluczowe cele wychowawcze stawiane przez rodziców w procesie wychowawczym, przyszłość ich dziecka (odkryliśmy, jakie wyobrażenia na temat dalszych losów potomka mają rodzice) oraz oczekiwania w stosunku do szkoły i szkolnych specjalistów w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju.

Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Ważną rolę w kształceniu i wychowaniu uczniów odgrywa edukacja zdrowotna. Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, a ponadto ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki. Kształcenie i wychowanie w szkole podstawowej sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, w tym upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.

Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu. Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami. Zastosowanie metody projektu pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizacji pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów.

Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny. Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji. W realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.

W szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności. Szkoła współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi, Policją.